サイト制作

「小田原商店街(神奈川県)」の魅力を発信し、さらなる活性化を図るための一大プロジェクト「ふるさとマーケット小田原」に参画。特設サイトの制作、オンラインショップの開設、それに伴う撮影やコンテンツ記事の制作を手掛けた。

サイト制作は、知見が深いWordPressを採用。地元民が見てもワクワクするようなコミカルなデザインを施し、「地域活性化」というミッションをあえて感じさせない、朗らかなビジュアルを目指した。

ぶれのないコンセプトをひとつ、きちんと立て、そのコンセプトを中心にプロジェクトを推進していくことで、読み手が迷うことのない「らしさ」のあるサイトづくりを実施。「ふるさとの中のふるさとでありたい」、の一文からはじまる詩をサイト内の1ページとして置き、動画を添え、小田原商店街の想いを代弁する本サイトとしての存在意義を提示している。

Website Production

U-MA is working for an ongoing project, Furusato Market Odawara, spreading the charms of a local shopping district, Odawara Shotengai.  This project aims to gain recognition and connect to future development.  U-MA has created a special website including an online store, and created website content such as blogs and photography.

For the website, we used WordPress (our well-experienced field). Instead of making the impression of a local revitalization project (which it is), we came up with a comical design that brings an open, welcoming feel.

By establishing a single, consistent concept, we created a site with a "character" that readers would not be confused by.  A poem beginning with the sentence, "to become the home our hometown," is placed on one page of the site and accompanied by a video, presenting the significance of this site as the voice of the Odawara shopping district.

ライティング

この「ふるさと」というキーワードはプロジェクト始動当初から決定しており、変更不可なものであった。それを受け、本プロジェクトに取り掛かる第一歩として、小田原商店街の価値や「ふるさと」といういキーワードの持つイメージ、小田原商店街で働く方や地元の方にとっての小田原商店街とは、などをテーマにチーム内で膨大な時間をかけて想い巡らせ、「あなたにとって“ふるさと中のふるさと”でありたい、あれるといいな、と小田原商店街は思うのです。」というメッセージを、小田原商店街の立ち位置から発信。

決して「活性化に協力して欲しい」「商品を買って欲しい」といった押し付けがましい表現でなく、また「小田原商店街は素晴らしい」といった偉ぶる表現でもない、淡々と小田原商店街の“想い”をつむぐという方法で、小田原商店街への愛着や好感を高めることに努めた。

The Writing

The keyword "Furusato" was established from the beginning of the project.  As the first step to start this project, we spent a lot of time thinking about the value of Odawara Shopping District, the image of "Furusato", and what Odawara Shopping District means to the workers and the local people. We want Odawara Shopping District to be a "home of the hometown" for you. This is the message  Odawara Shopping District wants to spread.

The campaign was designed to gain favorable impression of the Odawara Shopping District by conveying the "feelings" of the Odawara Shopping District, without using intrusive expressions such as "we want you to help us revitalize the shopping district" or "we want you to buy our products," or by proudly convey how the Odawara Shopping Center is "wonderful.

ONLINE SHOP

オンラインショップ/商品撮影

本プロジェクトにおいて、必須要件のひとつであったオンラインショップ。小田原商店街に所属する店舗から、掲載商品を提供いただき社内で撮影を実施(一部、店舗からの素材提供商品もあり)。素晴らしい商品を、より魅力的に感じていただけるよう、ライティングや配置、トリミング等にこだわった画像を掲載。店舗からも高く評価いただいている。

The Online Store

Building an online store was one of the core of this project. Stores belonging to the Odawara shopping district provided products to be featured on the site, and we photographed them in-house. The images were carefully selected for lighting, placement, cropping, etc., to showcase the excellent products they produce.

MOVIE

ムービー制作

必須要件ではなかったものの、「せっかくだから動画も制作しよう!」のメンバーの声で、約2分の動画も制作・掲載している。

コンテンツ記事を制作するために小田原を訪れ取材した際に撮影した画像を活用。本プロジェクトのために綴った詩を、ナレーターが穏やかに読み進めることで、コンセプト発信の役割を担うムービーとなっている。

Video Production

Without being specifically requested, we made a 2 minute video, just because, we can!

We took a visit to Odawara to collect some materials for the video. In the video, the narrator calmly reads a poem written for this project, and this movie plays the role of telling the story in a more affective way.

CONTENTS WRITING

コンテンツ制作

本プロジェクトにおいて、個別に取り上げて欲しいとの依頼を受けた3つの商店街をスタッフが実際に訪れ、撮影をしながら、リアルな空気感や雰囲気を体感。自らの足で歩き、目にした“発見”を、コンテンツ記事として掲載している。

小田原に住んでいる方が普段何気なく見ている景色、気にも留めない街路灯、見過ごしている看板。それらの“発見”をウーマスタッフの独自視点で取り上げ、丁寧に紹介。小田原商店街を知っている方も、知らない方も、興味が沸いてくる楽しいページとなっている。

Readable Contents

In this project, the staff actually visited the three shopping streets that they were asked to cover individually, and experienced the real atmosphere and ambience while taking photographs. The "discoveries" they made while walking the streets on their own feet are published as articles in the contents section.

The everyday scene Odawara residents sees, the street lights, and the signboards..., These little intricate things we found are placed on the center stage which the U-MA staff introduces as the content. Whether you are familiar with Odawara's shopping districts or not, this is a fun page to surf around.